Elisan laskutusohjeet yrityksille
Yritysten OmaElisassa maksat kätevästi yrityksesi laskut, löydät laskukopiot ja hallinnoit laskutustietojasi. Lue tältä sivulta ohjeita ja vinkkejä yrityksen laskutukseen sekä maksamiseen.
Yritysten OmaElisassa maksat kätevästi yrityksesi laskut, löydät laskukopiot ja hallinnoit laskutustietojasi. Lue tältä sivulta ohjeita ja vinkkejä yrityksen laskutukseen sekä maksamiseen.
Löydät yrityksesi laskut Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.
Löydät kaikki laskusi Laskut-välilehdeltä. Avoimet laskut tulevat aina listan ylimmäiseksi.
Laskut-osiossa voit myös tarkastaa laskusi eräpäivän sekä valita mieleisen laskutustavan.
Laskukopiot löydät helposti ja maksutta Yritysten OmaElisasta.
1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
2. Valitse Laskut-osiosta haluamasi lasku.
3. Jos haluat tulostaa laskun, avaa PDF-lasku.
Saat laskukopiot myös yritysasiakaspalvelun kautta. Asiakaspalvelun kautta tilatuista laskuista veloitamme palveluhinnaston mukaisen maksun.
Jos listalla laskutussopimuksen perässä on nuoli , siirryt laskutussopimusta klikkaamalla vanhan Yritysten OmaElisan puolelle, missä voit päivittää yrityksesi laskutustiedot:
Osoitetietojen päivittämisen lisäksi voit vaihtaa laskun vastaanottotavan esimerkiksi verkkolaskuksi.
Huom! Puhelinliittymien laskutustietoihin kannattaa lisätä laskutusyhteyshenkilön matkapuhelinnumero. Lähetämme maksamattomista laskuista kyseiseen numeroon tekstiviestin ennen palveluiden käytön rajoittamista tai liittymien sulkemista. Huomioithan, että matkapuhelinnumero tulee syöttää ilman +358-maatunnusta.
Katso videolta, kuinka muutat yrityksen laskutustiedot uudessa Yritysten OmaElisassa.
Voit muuttaa laskutustapaa veloituksetta Yritysten OmaElisassa. Huomioithan, että laskutustavan muutos on tehtävä jokaiselle laskutussopimukselle erikseen.
Jos listauksessa on laskutussopimuksen perässä nuoli , siirryt laskutussopimusta klikkaamalla OmaElisa Classicin puolelle, missä voit päivittää laskutustavan:
Muistathan tehdä laskutustavan muutoksen jokaiselle haluamallesi laskutussopimukselle erikseen.
Yritysasiakaspalvelumme voi myös auttaa laskutustavan muuttamisessa. Yritysasiakaspalvelussa tehtävistä muutoksista veloitamme palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.
Katso myös videolta, kuinka muutat laskutustapaa uudessa Yritysten OmaElisassa.
Voit vastaanottaa Elisa-laskusi...
Voit valita haluamasi laskuerittelyn eli laskumallin. Näin tehostat laskun käsittelyä ja taloushallinnon rutiineja. Lue lisää erilaisista laskumalleista.
Kun olet maksanut erääntyneen laskun, avaamme suljetun liittymäsi. Voit nopeuttaa liittymän avautumista tekemällä pika-avauksen Yritysten OmaElisassa.
Maksaessasi laskua käytä aina laskulla olevaa viitenumeroa ja tilitietoja. Useiden laskujen maksaminen samalla viitenumerolla ei ole mahdollista – oikea viitenumero ja summa ohjaavat maksusi perille. Voit tarvittaessa tarkistaa laskukohtaisen viitenumeron Yritysten OmaElisasta PDF-laskulta. Maksun saapuminen ja kohdistaminen reskontrassa olevalle avoimelle laskullesi kestää 1–3 pankkipäivää. Otathan viiveen huomioon maksaessasi laskua. Huomioithan myös, että lasku voi näkyä viiveestä johtuen hetkellisesti maksamattomana Yritysten OmaElisassa.
Voit maksaa laskun kätevästi suoraan Yritysten OmaElisassa verkkomaksupainikkeen kautta.
Verkkomaksu on mahdollista Ålandsbankenin, Handelsbankenin, Nordean, Osuuspankin, Tapiolan, Danske Bankin, Säästöpankin, Aktian, POP pankin, S-pankin ja Oma Säästöpankin asiakkaille. Laskusi näkyy heti maksettuna, jos käytät verkkomaksupainiketta.
1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
2. Valitse Laskut-osiosta haluamasi lasku.
3. Pääset maksamaan laskun painamalla Maksa-nappia.
Vakioviitteellinen lasku
Laskun oikean yläkulman Huomioitavaa -kohdasta näet tiedon, mikäli edellisestä laskusta on ollut avointa saatavaa kyseisen laskun muodostumishetkellä. Vakioviitteellisessä laskussa 80-alkuinen viitenumero säilyy samana jokaisella laskutuskaudella.
Jos sinulla on ylimääräisiä suorituksia, huomioimme ne laskun loppusummassa. Huomioithan, että maksut kohdistuvat aina vanhimpaan avoimeen vakioviitteelliseen laskuun. Edellisen laskutuskauden avoin saldo näkyy ainoastaan laskun infotiedoissa eikä sitä huomioida laskun loppusummassa. Tarkistathan aina, että edellinen laskusi on maksettu. Voit tarkistaa avoimet laskusi ja laskujesi maksutilanteen Yritysten OmaElisasta.
Laskun tilisiirto-osuudesta näet laskutuskauden maksettavan summan.
Lähetämme maksukehotuksen maksamattomasta laskusta. Mikäli maksat laskun heti maksukehotuksen saatuasi, voit jatkaa liittymän ja palveluiden käyttöä normaalisti.
Maksamaton lasku kannattaa maksaa mahdollisimman pian. Voit maksaa laskun saamasi maksukehotuksen tiedoilla. Voit tarkistaa avoimet laskusi ja laskujesi maksutilanteen Yritysten OmaElisasta.
Myöhässä maksetusta laskusta veloitamme viivästysmaksun (vakiokorvaus) palveluhinnaston mukaisesti seuraavalla laskulla sekä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti. Vakiokorvaus perustuu saatavien perinnästä annettuun lakiin. Tällä pyritään tehostamaan laskujen maksamista eräpäivänä, jotta viivästyksiä yritysten välisessä rahaliikenteessä ei syntyisi.
Rajoitukset ja liittymän sulkeutuminen
Jos et maksa laskua kehotuksesta huolimatta, voimme sulkea liittymäsi tai rajoittaa sen käyttöä. Samalla maksamaton lasku siirretään perintätoimistolle perittäväksi. Ehdit kuitenkin estää sulkemisen maksamalla laskun heti maksukehotuksen saatuasi. Saat maksukehotuksen muutamaa päivää ennen liittymäsi sulkemista tai palvelun käytön rajoittamista.
Jos et reagoi perintätoimiston viesteihin, joudumme irtisanomaan tai purkamaan palvelusopimuksesi. Perintään siirretyistä laskuista ja perintäkuluista voit olla yhteydessä suoraan perintätoimistoon.
Sähköpostilasku sisältää virtuaaliviivakoodin, jolla laskun maksaminen käy kätevästi verkkopankissa.
Jos verkkopankissasi ei ole viivakoodimahdollisuutta, näppäile laskun tiedot normaalisti maksulomakkeelle.
Danske Bank
FI87 8000 1770 2297 98
DABAFIHH
OP
FI03 5000 0120 1496 11
OKOYFIHH
Nordea Pankki
FI48 1574 3000 0101 89
NDEAFIHH
Kun huomaamme virheellisen suorituksen, kuten virheellisen viitenumeron tai summan, olemme sinuun yhteydessä sähköpostitse lisätietojen tiedustelua varten. Voit myös itse ilmoittaa virheellisistä laskutiedoista tai täyttää rahanpalautus-lomakkeen. Katso tarkemmat ohjeet.
Katso videolta, kuinka tarkastelet lasku- ja reskontratietojasi
Tekemällä maksusopimuksen saat lisää maksuaikaa laskulle. Voit saada lisää maksuaikaa laskullesi tekemällä maksusopimuksen yrityksesi matkapuhelin- tai kiinteän verkon laskuille. Veloitamme maksusopimuksen tekemisestä palveluhinnaston mukaisen maksun sekä viivästyskorkoa eräpäivästä maksupäivään.
Suosittelemme maksusopimuksen tekemistä Yritysten OmaElisassa.
Tarvittaessa myös Yritysasiakaspalvelumme auttaa sinua.
Maksusopimuksen tekeminen Yritysten OmaElisassa
Ohje vanhan Yritysten OmaElisan puolelle:
Maksusopimuksen ehdot
Löydät laskusi Yritysten OmaElisasta. Laskut-osiossa voit tarkistaa laskusi erittelyrivit ja nähdä, mitä sinulta on veloitettu. Samalla näet avoimet ja maksetut laskusi.
Minimilaskutusrajamme on 20 euroa. Jos käytät liittymääsi vähän, saatat saada laskun useammalta kuukaudelta. Laskun erittelystä näet veloitusten tarkat ajankohdat.
Jos minimilaskutusraja ei ylity laskutuskauden aikana, kyseisen kauden veloitukset laskutetaan seuraavan kausilaskun yhteydessä. Lasku muodostuu kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluttua.
Lue täältä lisää laskutusjaksosta ja minilaskutusrajasta.
Elisalta saamasi laskun loppusumman suuruuteen voi vaikuttaa useampi tekijä. Olemme listanneet eri vaihtoehdot erilliselle sivulle.
Uuden liittymän ensimmäinen lasku sisältää usein maksuja ensimmäiseltä vajaalta laskutuskaudelta. Löydät laskusi ja laskuerittelysi Yritysten OmaElisasta, jossa näet veloitusten ajankohdat ja mahdollisten alennusten ajanjaksot.
Lisämaksullisia palveluita ovat muun muassa soitot palvelu- tai yritysnumeroihin sekä palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta.
Löydät laskuerittelysi Yritysten OmaElisasta. Laskuerittelystäsi näet eriteltynä puhelut, tekstiviestit ja lisämaksulliset palvelut. Yritysten OmaElisassa voit myös rajoittaa lisämaksullisten palveluiden käyttöä muuttamalla palvelun estoluokkaa.
Kun päivität liittymäsi, liittymätyyppisi voi vaihtua kesken laskutuskauden. Vanhan liittymäsi laskutuksen viimeinen päivä on se päivä, jolloin liittymätyypin muutos astuu voimaan. Uuden liittymän laskutus alkaa muutoksesta seuraavana päivänä.
Laskun erittelystä löydät tarkat päivämäärät veloituksista. Laskuerittelyn voit tarkistaa Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta. Uuden ja vanhan liittymätyypin veloitukset sekä mahdolliset alennukset voit tarkistaa laskun erittelysivulta.
Käytössämme on tällä hetkellä kolme järjestelmää, joiden kautta tilattuja tuotteita ei valitettavasti vielä voi yhdistää samalle laskulle. Kehitämme kuitenkin koko ajan laskutustamme, jotta kaikki tuotteet ja palvelut ovat saatavissa samalle laskulle.
Loppulaskulla veloitamme palvelut irtisanomiseen saakka.
Arvonlisäveroerittely (Alv-erittely) toimitetaan tilauksen yhteydessä. Siksi laskulla ei enää erikseen eritellä laitteen arvonlisäveroa. Ostotosite on myös verottajalle riittävä erittely verojen osuudesta ja ostotositetta voi siten käyttää kirjanpidossa arvonlisäveron vähennykseen.
Suomessa arvonlisäverolaki määrittää kuukausimaksulla maksettavan laitteen arvonlisäveron käsittelyn. Siksi kuukausimaksullisen laitteen laskuilla ei ole erikseen arvonlisäveroa. Korottomissa erissä tapahtuvassa kausilaskussa laitteen kuukausimaksu on merkitty kohtaan ei-vähennyskelpoiset veloitukset.
Jos sinulla ei ole ostotositetta tallella, voit pyytää kopion Yritysasiakaspalvelustamme.