Liian pitkä tai huonokuntoinen kaapeli
ADSL- ja VDSL-liittymissä modeemi kytketään puhelinjohdolla (RJ11/RJ45-kaapeli) puhelinpistorasiaan. Yleisin syy ADSL- ja VDSL-liittymien yhteysongelmiin on liian pitkä tai huonokuntoinen puhelinjohto. Modeemin ja puhelinpistorasian välissä olevan puhelinjohdon tulisi olla mahdollisimman lyhyt, korkeintaan 2 metriä. Modeemi kannattaa kytkeä puhelinpistorasiaan ilman jatkojohtoa. Jos puhelinpistorasia on kaukana tietokoneen sijoituspaikasta,voit käyttää modeemin ja tietokoneen välillä pidempää ethernet-verkkokaapelia.
Yhteyttä kannattaa ongelmatilanteessa testata uudella, korkeintaan 2 metrin pituisella johdolla.
Katso tarkemmat ohjeet: ADSL- tai VDSL-liittymän netti ei toimi
Kaapelimodeemi-liittymissä modeemi kytketään antennipistorasiaan antennikaapelilla. Jos pistokerasiassa käytetään haaroitinta voi yhteys heikentyä jatkopalojen vuoksi. Ongelmatilanteissa koita kytkeä modeemi suoraan nettiyhteyden tuovaan pistorasiaan ilman lisäpaloja. Tämä voi parantaa yhteyttä.
Katso tarkemmat ohjeet: Kaapelimodeemi-liittymän netti ei toimi
Kuitu-liittymissä yhteys muodostetaan huoneistojakamon datarasiasta suoraan ethernet-verkkokaapelilla. Ongelmatilanteessa voit kokeilla yhteyden muodostamista verkkokaapelilla suoraan asunnon ensimmäisestä yhteyspisteestä tietokoneelle. Näin saat rajattua muut mahdollisesti ongelmia aiheuttavat laitteet pois välistä.
Katso tarkemmat ohjeet: Kuitu-liittymän netti ei toimi
WLAN-reitittimen sijoittelu
Langaton lähiverkko eli WLAN-verkko muodostetaan reitittimen, kuten modeemin avulla. Jos WLAN-verkko pätkii tai on hidas, kannattaa tarkistaa reitittimen sijoittelu. Langattoman WLAN-verkon nopeuteen ja toimivuuteen vaikuttavat huoneiston rakenteet, kuten paksut seinät tai kerrokset. WLAN-reititin kannattaa sijoittaa avonaisella paikalle ja lähelle käyttökohdetta. Jos kyseessä on ADSL- tai VDSL-liittymä, älä kuitenkaan pidennä modeemin ja puhelinpistorasian välissä olevaa puhelinjohtoa.
Langatonta verkkoa voit vahvistaa myös langattoman verkon laajennus -palvelumme avulla. Lue lisää palvelusta.
Lue ohjeemme WLAN-verkon käytöstä ja ongelmatilanteista.
Saat apua WLAN-ongelmiin myös Elisa Yritysgurusta.
Liian vanha modeemi
Käytössäsi oleva modeemi voi vaikuttaa laajakaistayhteyden laatuun. Jos modeemi tai reititin on useita vuosia vanha eikä kyseistä mallia löydy markkinoilta, kannattaa laitteen vaihtamista harkita. Uusimalla modeemin varmistat, että käytössäsi on myynnissä olevia laajakaistanopeuksia tukeva malli, jolloin mahdollisesti laitteen aiheuttamat pätkimiset ja hidastelut katoavat.
Lue lisää käytössä olevista modeemeista.