- Yksityisille
- Yrityksille
- Elisa Oyj
Anvisningar och tips
PUK-kod och PIN-kod
Om du knappar in fel pinkod tre gånger i följd frågar telefonen efter PUK-koden. Du hittar koden i OmaElisa för företag. Om du har ett jobbabonnemang kan du begära att kontaktpersonen på företaget hämtar PUK-koden.
PUK-kod
Om du har knappat in fel pinkod tre gånger i följd låses sim-kortet. Du kan öppna ett låst kort med PUK-koden. Endast abonnemangets ägare kan kontrollera PUK-koden. Om abonnemanget står på företaget är det bara kontaktpersonen på företaget som kan hämta PUK-koden.
Så hittar du PUK-koden:
1. Logga in på OmaElisa för företag.
2. Välj Hallinnoi palveluitasi > Tee yksittäinen muutos (Hantera tjänster > Gör enstaka ändring).
3. Välj det abonnemang som du behöver PUK-koden till.
4. PUK-koden finns i abonnemangsuppgifterna. Det kostar ingenting att söka efter PUK-koden i OmaElisa för företag. I företagskundtjänsten och Elisas butiker debiterar vi en avgift i enlighet med serviceprislistan för förfrågningar om PUK-kod.
Obs! I MultiSIM-abonnemang har båda sim-korten/abonnemangen egna PUK-koder. Tänk på att välja det sim-kort eller abonnemang vars kod du behöver. Sim-kortet låses helt om du knappar in fel PUK-kod 10 gånger. Då får du meddelandet ”SIM-kortti hylätty” (Sim-kortet avvisades).
Efter det kan du endast aktivera abonnemanget med ett nytt sim-kort.
Pinkoden är koden till sim-kortet i abonnemanget. Om pinkoden har aktiverats för abonnemanget ska du knappa in rätt pinkod när du startar telefonen.
Standardinställningen för pinkoder för Elisas abonnemang är 1234.
Vi rekommenderar att du byter till en personlig kod. Du byter via telefonens meny. Om du knappar in fel pinkod tre gånger i följd låses sim-kortet. Du kan öppna kortet med PUK-koden. PIN2-koden är aktiverad på de sim-kort som bara har ett begränsat antal nummer.
Standardinställningen för PIN2-koder för Elisas abonnemang är 4321. Vi rekommenderar att du byter PIN2-koden i telefonens meny.
Om du knappar in fel pinkod tre gånger i följd låses sim-kortet. Du kan öppna kortet med PUK2-koden.
Uträtta företagets ärenden smidigt på nätet
I OmaElisa för företag kan du uppdatera företagets abonnemang och betala fakturor. Dessutom kan du kontrollera abonnemangets PUK-kod, ändra företagets faktureringsuppgifter och ansöka om l ängre betalningstid.
När du loggar in på webbplatsen är tjänsterna på finska.
Du kan skapa användarnamn om du är företagskund hos Elisa och har bolagsrättslig fullmakt.
När du skapar ett användarnamn bör du även ange ditt telefonnummer. Du behöver numret om du skulle glömma bort lösenordet. Då skickas det per sms till din telefon.
- Öppna inloggningssidan.
- Ange företagets FO-nummer i fältet på högra sidan.
- Välj sedan din bank i nedanstående lista.
- Ange personliga bankkoder i rutan som öppnas.
- Systemet skapar ett användarnamn åt dig.
- Vi skickar ett lösenord till dig per e-post eller sms. Tänk på att byta lösenordet när du loggar in för första gången.
- Logga in på OmaElisa för företag.
- Välj Omat tiedot (Mina uppgifter) i det övre högra hörnet.
- Klicka på Salasanan vaihtaminen (Byta lösenord).
- Ange först det aktuella lösenordet och sedan det nya lösenordet två gånger.
- Klicka på Tallenna (Spara).
Du tappar bort sim-kortet eller enheten
Anmäl försvinnandet till Elisa, som blockerar användningen av abonnemanget. Vi betjänar dig på numret 010 80 4400 dygnet runt.
Du kan även förhindra användningen av Elisas företagsabonnemang genom att logga in på OmaElisa för företag:
Laitteet ja liittymät > Tee yksittäinen muutos > Valitse liittymä > Liittymä tila > Sulje liittymä (Enheter och abonnemang > Gör enstaka ändring > Välj abonnemang > Abonnemangsstatus > Avsluta abonnemang)
Om du inte har behörighet kan du begära att den ansvariga på företaget avslutar abonnemanget.
Tänk på att du ansvarar för användningen av abonnemanget tills du har anmält försvinnandet till Elisa. Efter det ansvarar Elisa för användningen av abonnemanget.
En stulen telefon eller surfplatta med sim-kort kan svartlistas av operatören. Svartlistade enheter kan inte användas med de operatörers sim-kort som upprätthåller och finns med på listan. Det är ett samarbete mellan alla inhemska och majoriteten av de europeiska operatörerna.
Om enheten har blivit stulen, ska du göra en polisanmälan. Du uppger själv enhetens IMEI-kod och eventuella andra koder på polisanmälan. Du hittar IMEI-koden på enhetens originalförpackning. Om du inte har kvar originalförpackningen och du har köpt enheten av Elisa finns IMEI-koden på fliken Tilaushistoria (Beställningshistorik) i OmaElisa för företag.
Skicka in en skannad kopia av polisanmälan som e-postbilaga till imei.sulku(at)elisa.fi eller faxa den till 010 29 60787. Välj som rubrik ”Laitteen lisääminen mustalle listalle” (Svartlista enhet). Tänk på att kopian ska vara på den officiella polisanmälan. En kopia av en polisanmälan som har gjorts på internet räcker inte. Om du gjorde polisanmälan på internet ska du begära den officiella polisanmälan hos polisen. Enheten kan inte svartlistas utan en polisanmälan.
Obs! Spara polisanmälan så att du kan ta bort svartlistningen vid ett senare tillfälle. Om du hittar enheten senare kan du ta bort den från svarta listan. Skicka in en kopia av polisanmälan per e-post till imei.sulku(at)elisa.fi eller faxa den till 010 29 60787. Välj som rubrik ”Laitteen poistaminen mustalta listalta” (Ta bort enhet från svartlista).
Om du hittar sim-kortet kan den ansvariga på företaget öppna det på OmaElisa för företag.
Laitteet ja liittymät >Tee yksittäinen muutos > Valitse liittymä > Liittymän tila (Enheter och abonnemang > Gör enstaka ändring > Välj abonnemang > Abonnemangsstatus)
Den ansvariga på företaget kan även öppna abonnemanget genom att ringa till företagskundtjänsten. Då debiteras du för öppningen enligt prislistan.
Om du inte hittar sim-kortet kan du begära ett nytt kort hos den ansvariga på företaget eller hämta ett nytt sim-kort i närmaste Elisa-butik.
Använda telefonen och mobildata utomlands
Priserna för telefon- och mobildataanvändning utomlands beror på vilket abonnemang du har och destinationslandets priser. Du kan använda mobildataanslutningar utomlands med samma inställningar som hemma.
I abonnemangen Elisa Boxi, Elisa Yrityspaketti och Elisa Yrityspooli ingår tjänsten Elisa EuroTraveller. Det innebär att du kan använda telefonen inom EU till ett fast pris på 5 euro per dag. Om du vill kan du byta till grundpriser utomlands. I månadsavgiften för Elisa Boxi och Elisa Yrityspaketti ingår dessutom grundläggande telefonanvändning i Norden och Baltikum.
I abonnemanget Elisa Yrityspaketti EU ingår grundläggande telefonanvändning inom hela EU, Norden och Baltikum.
Du kan kontrollera abonnemangstypen i OmaElisa för företag om du har bolagsrättslig fullmakt för företaget. Abonnemangstypen finns även på fakturan.
Om du vill kan du inaktivera Roaming-dataöverföring i telefonens inställningar. Då kan du heller inte ta emot multimediemeddelanden. Mer information om inaktiveringen hittar du i telefonens bruksanvisning.
Du kan även inaktivera själva abonnemanget. Tjänsten Elisa pakettidata- ja multimediaviestiesto (Blockering av paketdata och multimediemeddelanden) stoppar paketförankrad dataöverföring och utskick och mottagande av multimediemeddelanden i utländska nät.
Du kan beställa tjänsten Elisa pakettidata- ja multimediaviestiesto ulkomailla i företagskundtjänsten eller OmaElisa för företag.
När du befinner dig utomlands och ringer till ett annat land ska du knappa in telefonnumret i internationellt format:
1. Det internationella utlandsprefixet, dvs. +
2. Landsnumret, till exempel 358 till Finland
3. Riktnumret utan den första siffran
4. Telefonnummer
Exempel 1: Samtal från Tyskland till Helsingforsnumret (09) 435 661 knappas in +3589435661
Exempel 2: Samtal från Tyskland till Londonnumret (020) 233 211 knappas in +4420233211
Tips!
Du kan spara inhemska telefonnummer i mobiltelefonen i internationellt format, dvs. med +358. På detta sätt kan du ringa upp dem var du än befinner dig i världen utan att behöva komma ihåg landsnummer.
Anmäl problemen till Elisas tjänster för felanmälningar. När du ringer kan du uppge abonnemangsnummer, var du befinner dig och vilken GSM-operatörs nät du har anslutit till eller försökt ansluta till. Var beredd på att beskriva felet eller problemet så noggrant som möjligt.
Tänk på att det inte är avgiftsfritt att ringa från utlandet till vår tekniska support. Samtalet debiteras enligt den aktuella operatörens prislista.