- Yksityisille
- Yrityksille
- Elisa Oyj
Fakturor och betalning
Företagets fakturor och fakturakopior
Du kan få företagsfakturorna i elektronisk form eller som traditionella pappersfakturor. Du väljer den faktureringsmetod som passar dig bäst på OmaElisa för företag.
Du kan ta emot fakturorna som nätfaktura, e-faktura, webbfaktura eller avgiftsbelagd pappersfaktura. Nätfakturan och e-fakturan är avgiftsfria alternativ.
Du kan välja det alternativ som passar företaget bäst kostnadsfritt på OmaElisa för företag: Hallinnoi palveluitasi > Laskut > Päivitä laskutustietojasi > Valitse muutettava laskutussopimus > Valitse haluttu laskutyyppi> Du kan även byta faktureringsmetod direkt.
Samtidigt kan du uppdatera företagets faktureringsuppgifter, till exempel faktureringsadressen.
Fakturan har samma utseende som pappersfakturan, så du kan kontrollera den på samma sätt som tidigare. Dessutom kan du skriva ut nätfakturan eller spara den på datorn. På Mac bör du först öppna fakturan i programmet Adobe Acrobat Reader om du vill skriva ut den.
Du kan välja nätfaktura kostnadsfritt på OmaElisa för företag:
Hallinnoi palveluitasi > Laskut > Päivitä laskutustietojasi > Valitse muutettava laskutussopimus > Lisää Nettilasku (Hantera tjänster > Fakturor > Uppdatera faktureringsuppgifter > Välj aktuellt faktureringsavtal > Lägg till nätfaktura)
Du kan betala nätfakturan i nätbanken, med nätbetalningsknappen i OmaElisa för företag eller låta revisionsbyrån betala den.
Om du har råkat radera e-postmeddelandet med fakturan hittar du de senaste fakturorna för det senaste halvåret i avsnittet Laskut (Fakturor) i OmaElisa för företag på https://oma.elisa.fi/yrityksille/laskut.
E-faktura
Du kan aktivera e-fakturor på din webbank. Då behöver du inte bekymra dig för pappersfakturor som förfaller. Du kan betala e-fakturor var och när som helst eftersom de finns på webbanken.
Nätfaktura
Om du vill ta emot och behandla nätfakturor behöver du minst ett program eller en tjänst för ekonomisk förvaltning samt ett avtal med banken eller nätfakturaoperatören.
Alternativt kan du skaffa en heltäckande tjänst på revisionsbyrån eller programleverantören för ekonomisk förvaltning.
Du kan välja nätfaktura för företaget kostnadsfritt på OmaElisa för företag: Hallinnoi palveluitasi > Laskut > Päivitä laskutustietojasi > Valitse muutettava laskutussopimus > Lisää verkkolaskuosoite (Hantera tjänster > Fakturor > Uppdatera faktureringsuppgifter > Välj aktuellt faktureringsavtal > Lägg till adress för nätfaktura) Elisa skickar nätfakturorna med OVT-koden 003701165106 och använder Basware som operatör.
Avgiftsbelagd pappersfaktura
Om alternativen för elektronisk fakturering ännu inte lämpar sig för ditt företag kan du även ta emot fakturor som avgiftsbelagda pappersfakturor.
Du hittar gällande priser för pappersfakturor i serviceprislistan för Elisas företagskunder.
Du kan välja pappersfaktura kostnadsfritt på OmaElisa för företag: Hallinnoi palveluitasi > Laskut > Päivitä laskutustietojasi > Valitse muutettava laskutussopimus > Lisää paperilasku (Hantera tjänster > Fakturor > Uppdatera faktureringsuppgifter > Välj aktuellt faktureringsavtal > Lägg till pappersfaktura).
Om du behöver fakturakopior för företaget kan du hämta dem kostnadsfritt på OmaElisa för företag och tjänsten Omat Sivut.
Du kan hämta företagets fakturakopior avgiftsfritt på OmaElisa för företag och tjänsten Omat Sivut. Om du inte har något användarnamn än kan du kontakta den ansvariga på företaget. Fakturakopior som beställs via företagskundtjänsten debiteras i enlighet med serviceprislistan. Fakturakopior beställs enklast via chattkanalen för företagskunder som visas för inloggade kunder i det nedre högra hörnet på rutan i OmaElisa för företag.
Obs! Vi skickar betalningspåminnelser per post.
Så här får du en fakturakopia från OmaElisa för företag.
- Logga in på OmaElisa för företag.
- Välj Hallinnoi palveluitasi > Laskut (Hantera tjänster > Fakturor).
- Öppna valfri faktura genom att klicka på den.
- Du kan skriva ut fakturan.
Du kan även hämta fakturakopiorna på: https://oma.elisa.fi/yrityksille/laskut.
Fakturor för Elisa Saunalahti hittar du genom att logga in på OmaElisa Verkkoasiointi
Om du inte kan betala hela fakturan på förfallodatumet kan du ingå ett betalningsavtal. Betalningsavtalet ingås alltid innan fakturan har förfallit.
Kontakta oss i god tid för att ingå avtal. På betalningsavtalet inverkar bland annat din tidigare betalnings- och kredithistoria, totalbeloppet som förfaller till betalning, din betalningsförmåga vid eventuella tidigare betalningsavtal och aktuell betalningsberedskap.
Vi debiterar för avtalet i enlighet med avgifter i serviceprislistan samt förseningsränta från förfallodatum till betalningsdatum. Om du inte har ingått betalningsavtal för fakturan och den inte betalas skickar vi en påminnelse per post. Vi debiterar för betalningspåminnelsen enligt avgifter i prislistan samt lägger på förseningsränta enligt räntelagen.
Den förfallna fakturan ska betalas direkt. Du kan göra en förfrågan om betalningstid smidigt på OmaElisa för företag:
Laitteet ja liittymät > Muut tilaukset > Laskutus (Enheter och abonnemang > Övriga beställningar > Fakturering): Betalningsavtal
Vi öppnar abonnemanget igen när du har betalat den förfallna fakturan. Med så kallad snabböppning kan du påskynda öppningen av abonnemanget.
Företagare kan öppna avslutade abonnemang själva i OmaElisa för företag med knappen Tee pika-avaus (Genomför snabböppning).
Vi debiterar för de här snabböppningarna i enlighet med serviceprislistan per varje öppnat abonnemang. Snabböppningar i OmaElisa för företag är förmånligare än i företagskundtjänsten.
Så använder du knappen Tee pika-avaus (Genomför snabböppning)
1. Logga in på OmaElisa för företag.
2. Välj Hallinnoi palveluitasi > Laskut > Tarkista ja maksa laskusi >Tee suoritus avoimesta laskusta (Hantera tjänster > Fakturor > Granska och betala fakturor > Skapa transaktion av aktuell faktura).
3. Klicka på knappen Tee pika-avaus (Genomför snabböppning).
4. Avslutade abonnemang öppnas inom en timme.
5. Starta om enheterna igen efter snabböppningen.
Obs! De aktuella fakturorna måste vara betalda när snabböppningen sker. Om fakturorna redan har hamnat hos indrivningsbyrå kan du inte genomföra en snabböppning.
Öppna abonnemang via kundtjänsten
Du kan även logga in i OmaElisa för företag och kontakta oss i chatten eller ringa Elisas företagskundtjänst och begära snabböppning.
Vi debiterar dig för öppningen i enlighet med serviceprislistan. Efter snabböppningen måste du starta om enheterna.
Öppna abonnemang
Du kan betala förfallna fakturor i OmaElisa för företag. Vi öppnar det avslutade abonnemanget när transaktionen visas hos Elisa. Det brukar ske inom 1–3 bankdagar. Vi debiterar dig för öppningen i enlighet med serviceprislistan.
Vanliga frågor om fakturering
Du hittar fakturan enklast på OmaElisa för företag. Vi rekommenderar att du betalar den eventuella öppna fakturan så snart som möjligt. Om du redan har betalat fakturan kan du frånse betalningspåminnelsen.
På specifikationssidan ser du debiteringsdatum, eventuella rabattperioder och deras giltighetstid. Mer information om fakturan finns på OmaElisa för företag.
Prissättningen av abonnemanget ändras på grund av byte av abonnemangstyp. Avgifterna och de eventuella rabatterna för den nya och den gamla abonnemangstypen kan du kontrollera på fakturans specifikationssida.
På slutfakturan debiterar vi för tjänsterna till och med uppsägningsdagen.
Minimifaktureringen är 20 euro. Om användningen av ditt abonnemang är liten kan du få en faktura för flera månader. På specifikationssidan ser du exakta debiteringsdatum.
Vi använder oss i dagsläget av tre olika system och man kan ännu inte slå ihop produkter från systemen på samma faktura. Vi försöker hela tiden utveckla faktureringen för att du ska kunna se alla produkter och tjänster på samma faktura i framtiden.
Minimidebitering för företagskunder är 20 euro.
Fakturan skickas till dig när totalbeloppet inklusive moms uppnår gränsen för minimidebitering. Du får dock en faktura senast efter tre m ånader oberoende av totalbeloppet.
Betalningspåminnelser beror för det mesta på bortglömda betalningar. Du kan betala den bortglömda fakturan med uppgifterna på betalningspåminnelsen.
Tips! Har du tappat bort fakturan? Du hittar den på OmaElisa för företag via Hallinnoi palveluitasi > Laskut (Hantera tjänster > Fakturor).
Du använder avgiftsbelagda tjänster när du ringer eller skickar sms till ett avgiftsbelagt servicenummer. Du kan även välja mobilbetalning på tjänsteleverantörens webbplats eller i appen. Då debiteras köpen på samma faktura som abonnemanget för mobilt bredband eller mobilabonnemanget. Du kan begränsa användningen av avgiftsbelagda tjänster genom att ändra tjänstens spärrkategori på OmaElisa för företag.