Fokus-raportointipalvelun tukisivusto

Näin käytät Fokus-raportointipalvelua

Fokus-raportointipalvelu on suunniteltu helpottamaan liiketoiminnan johtamisessa laadukkaiden ja reaaliaikaisten tietojen avulla. Se tuo olennaiset tiedot useista lähteistä yhteen, helposti luettavaan näkymään, jossa otamme huomioon asiakkaidemme tarpeet ja toiveet. Raportointiportaalin etuja ovat helppokäyttöisyys, selkeät kuukausi- ja vuosinäkymät sekä mahdollisuus havaita poikkeamat nopeasti ja porautua yksityiskohtaisiin tietoihin.

Fokus pitää sisällään valmiit tietoa yhdistelevät ja yksityiskohtiin pureutuvat näkymät, joiden avulla pääset näkemään palvelun toimivuuden sekä kustannukset ylätasolla sekä halutessasi porautumaan tarkemmin tarvitsemiisi tietoihin.

Palveluraportointi on suunniteltu antamaan läpinäkyvyyttä sekä tuottamaan ymmärrystä oman organisaation tarpeista sekä palvelun toiminnasta. Palvelulla varmistat että liiketoimintaasi palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla etkä maksa turhasta.

Palvelu on saatavilla 24/7 ja päivittyy lähes reaaliaikaisesti.

Tarkemman julkisen palvelukuvauksen löydät täältä 

Palvelun käytön aloittaminen

Ensikirjautuminen

Kirjaudu saamillasi tunnuksilla osoitteeseen fokus.elisa.fi

Aloitussivun ylävalikosta voit navigoida haluamaasi kategoriaan ja tarkastella sen alta löytyviä tietoja kuten avoimia ja valmistuneita tilauksia, laitekortteja sekä avoimia tikettejä.

Tässä ohjeessa tarkastelemme tarkemmin raportoinnin alta löytyviä kohtia.

Raportit ovat jaettu ylätasolla seitsemään eri Elisan palveluita vastaavaan palvelualueeseen:

  • Asiakaspalveluratkaisut (Elisa OC & Puhepalvelu-ratkaisut: Palvelu- ja yritysnumerot)
  • EPP & Ostolaitteet
  • IT Infrastruktuuri (Infrastruktuurin hallinta- ja kapasiteettipalvelut)
  • IT Tuki
  • Mobiili ja puhe
  • Verkko ja tietoturva
  • Yleiset

Tämän lisäksi jokaisen kategorian alta löytyy vielä yksi tai useampi alaotsikko, joiden tarkoituksena on helpottaa tiedon hakemista palvelusta. Jokaisen linkin takaa avautuu otsikkoa vastaava tilannenäkymä.

Kuvaukset eri raporteista

Asiakaspalveluratkaisut

Tämän raportin alta löydät kaikki asiakaspalveluratkaisut koottuna yhteen näkymään, mikä helpottaa kokonaiskustannusten kehityksen seuraamista. Näihin kyseisiin kuluihin sisältyvät muun muassa Ring- sekä Vaihdenumeroista muodostuneet kulut.

Lisäksi löydät raportilta numerokohtaisen erittelyn ja trendin sekä koosteen kaikista palveluista.

Alaotsikoiden alta löydät myös näkymän täydellisestä palvelutasoraportista, joka sisältää tarkat puhelujen vastausajat, puhelujen jakautumisen eri vuorokausille sekä vastausprosentin saapuneisiin puheluihin.

Mobiili ja puhe

Mobiili- ja puheraporttien alta löydät kätevästi tiedot liittymäkohtaisten kustannusten kehityksestä.

Raporteille on eroteltu kertyneet kustannukset sekä kuukausi- että vuositasolla. Lisäksi data on jaettu useampaan eri kategoriaan, mikä mahdollistaa poikkeamien sekä suurempien kuluerien nopean tunnistamisen ja paikantamisen, mistä ne ovat muodostuneet.

Raportti mahdollistaa sekä yleisen tarkastelun ylätasolla että syvemmän analyysin rakentamisen eri porautumisnäkymien avulla. Laajat raporttinäkymät varmistavat, että yrityksellesi ei synny huomaamattomia piilokuluja, vaan maksat todella vain siitä, mitä oikeasti tarvitset ja käytät.

EPP

EPP-raportin takaa löydät kattavat tiedot EPP-laitteiden kustannuksista sekä niihin liittyvistä tiedoista, kuten huolloista, elinkaaresta ja ylipäätään voimassa olevien sopimusten lukumäärästä.

Kustannuserottelusta löydät muun muassa kiinteiden ja muuttuvien kustannusten suhdanteen sekä summat, jotka on käytetty esimerkiksi EPP-huoltoihin tai lisätarvikkeiden ostoihin. Raportin taulukot helpottavat kustannusten trendien seurantaa ja mahdollisten poikkeamien tunnistamista.

Verkko ja tietoturva

Verkko- ja tietoturvapalveluraporttien takaa löydät kattavat tiedot käytössäsi olevista tietoturvapalveluista, niihin liittyvistä laitteista sekä edellä mainittuihin kohteisiin liittyvät tiketit ja niiden käsittelytiedot. Lisäksi löydät yhteenvedon kustannuksista, jotka ovat syntyneet kyseisistä kohteista.

Lisäksi löydät raportilta kattavan laiterekisterin sekä laitekantaerittelyn, jotka sisältävät tiedot verkko- ja tietoturvalaitteista.

IT tuki

IT-tuen raporteista löydät kattavan listauksen yrityksesi luomista tukipyynnöistä sekä seurannan eri palveluiden palvelutasoista ja laadusta. Raportti seuraa niin avoimia kuin suljettuja tukipyyntöjä ja koostaa niistä useita eri taulukoita seurannan helpottamiseksi.

Tämän lisäksi IT-tuen alta löytyy laiterekisteri, joka sisältää tarkat tiedot yrityksesi laitteista, kuten leasing-ajat, aktiivisten laitteiden lukumäärän ja laitteen iän. Raportilta löydät myös laitteista koostuvien kustannusten määrän erotteluineen.

IT infra

IT-infran alta löydät raportin yrityksesi omistamista palvelimista, pilvitallennustilasta sekä palveluista. Raportti sisältää tiedot kustannusten kehityksestä kuluneelta vuodelta sekä listaukset eri kustannuksista ja tuotteista.

Lisäksi voit tarkastella laiterekisteriä, joka sisältää edellä mainittujen palveluiden laitteet, sekä seurata palvelinten toimivuutta omasta näkymästä.

Raportti sisältää myös näkymän muutostenhallintaan, jossa voit tarkastella menneitä ja suunnitteilla olevia muutoksia.

Yleiset

Yleisten raporttien osiosta löydät kaikki loput raportit, joita ei voi suoranaisesti liittää minkään edellä mainitun pääotsikon alle. Näiltä raporteilta löydät muun muassa kaikkien palvelujen palvelutasojen yhteenvedot sekä asiakastyytyväisyystulokset. Voit myös seurata Elisan kokonaispalvelun kustannusten kehitystä ja toteumia.

Palvelun tilaus

Fokus raportointipalvelun tilauslomakkeen löydät tästä osoitteesta: ?https://oma.elisa.fi/yrityksille/

Tarkemmat raportointipalvelun tilausohjeet voit tarkastaa erillisestä dokumentista.

Englanninkieliset ohjeet / instructions in English

?

Käyttövaltuushallinta

Portaalin pääkäyttäjä pystyy hallitsemaan käyttäjien käyttöoikeuksia itsenäisesti oikeasta yläkulmasta löytyvän ”profiili” valikon kautta kohdasta ”Hallitse käyttöoikeuksia”.

Taulukosta löydät kaikki käyttäjätunnukset sekä eri käyttöoikeudet eroteltuna omiin sarakkeisiin. Tästä näkymästä oikeuksien määrittely onnistuu yksinkertaisesti rasti ruutuun -menetelmällä.

 

Valintaruudun väri myös kertoo, onko kyseiselle käyttäjälle annettu täydet oikeudet vai osittaiset oikeudet. Jossain tapauksissa oikeuksia ei välttämättä pysty muuttamaan, jolloin valintaruutu on harmaana eikä tätä pysty klikkaamaan aktiiviseksi.

Salasanan vaihto

Jos olet unohtanut tai haluat päivittää salasanasi, vieraile osoitteessa: Self service password reset

Katso tarkemmat ohjeet salasanan vaihtoon.

Englanninkieliset ohjeet / instructions in English

Palvelun tukikanavat

Asiakkaan määrittelemällä pääkäyttäjällä on valtuudet hallinnoida asiakkaan muiden käyttäjien tunnuksia itsepalveluna. Asiakkaan käyttäjät voivat kuulua asiakkaan omaan organisaatioon tai olla asiakkaan valtuuttamia. Asiakkaan pääkäyttäjällä on oikeudet muokata asiakkaan muiden käyttäjien käyttö- ja katseluoikeuksien laajuutta.

Palvelu sisältää ominaisuuksien käyttöohjeistukset, palvelun häiriönhallinnan sekä tunnusten hallinnan itsepalveluna.

Lisäpalveluina saat myös käytön tuen sekä palvelulupauksen palvelun toimivuudelle.

Mikäli havaitset palvelussa vian, ilmoitathan tästä sähköpostitse osoitteseen fokus.support@elisa.fi. Kuvankaappaus havaitusta viasta nopeuttaa usein vikatilanteiden käsittelyä.

Sisältökohtaiset ohjeet löydät kätevästi Fokus-portaalin valikoista raporttikohtaisina käyttöohjeina. Tunnistat ohjesivut otsikon perässä olevasta ohje-sanasta. Kaikki ohjesivut avautuvat uuteen selainikkunaan.

Mikäli tarvitset apua tai neuvontaa sisällön käyttämisessä tai hyödyntämisessä, varaathan Fokus Pääkäyttäjätuen varauskalenterista ajan tai olethan yhteydessä palvelupäällikköösi.

Lisäpalveluna saatava käytön neuvonta on tavoitettavissa arkisin 9–16. Palvelun käyttöönottoon kuuluu aina sisällön läpikäynti ja koulutus, jonka voit varata yllä olevasta varauskalenterista tai olemalla yhteydessä palvelupäällikköösi.

Yritysten vikapalvelu vastaanottaa vikailmoituksia 24/7 numerossa *010 80 44 00

https://yrityksille.elisa.fi/yhteystiedot

*Puheluiden hinnat: matkapuhelimesta ja lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv.24%).