Kuinka viat korjataan?
Viat korjataan joko etäkäyttöisesti tai lähiasentajan toimesta. Kiinteän verkon yhteyksissä suosittelemme jättämään modeemiin, reitittimeen tai muuhun verkkopäätteeseen virrat päälle vianrajauksen ajaksi. Tämä nopeuttaa ja helpottaa viankorjausta.
Asentajan ei yleensä tarvitse käydä huoneistossasi tai toimitiloissasi rajaamassa vikaa. Yleensä häiriöt löytyvät talo- tai katujakamon ja puhelinkeskuksen väliltä, mikäli huoneistosi sisäverkon laitteet, kuten esimerkiksi modeemi, reititin, kytkin sekä johdot ja seinäpistorasiat ovat kunnossa.
Huom! Mikäli asentaja tarvitsee pääsyn huoneistoon / toimitilaan tai tarvitsee lisätietoja, hän ottaa yhteyttä puhelimitse. Puhelu saattaa tulla tuntemattomasta numerosta.
Kuinka viankorjaus etenee?
Kun Elisan palveluita koskeva häiriöilmoitus on otettu vastaan ja olet ilmoittanut joko sähköpostiosoitteesi tai matkapuhelinnumerosi, saat käsittelytunnisteen sähköpostina tai tekstiviestinä.
Vinkki! Tunniste kannattaa ottaa esille, mikäli ilmenee tarvetta asioida Elisan Vikapalvelun kanssa.
Jokainen häiriöilmoitus käsitellään niin pian kuin mahdollista. Vika korjataan joko etäkäyttöisesti tai lähiasentajan toimesta.
Kun häiriöilmoitus on käsitelty, saat tiedon viankorjauksen valmistumisesta joko sähköpostilla tai tekstiviestinä. Viestissä on myös lisätietoja toimenpiteistä, joilla ongelma saatiin ratkaistua.
Kuinka kauan viankorjaus kestää?
Etäkäyttöisesti korjattava häiriötilanne voi ratketa hyvinkin nopeasti, esimerkiksi vikapalveluumme soitetun puhelun aikana. Lähiasentajan käyntiä vaativa viankorjaus voi kestää palvelutasosopimuksesta (SLA, Service Level Agreement) ja häiriön laadusta riippuen muutamasta tunnista muutamiin päiviin.
Palvelutasollisten palveluiden häiriöt korjataan palvelutasosopimuksen mukaisesti.
Pääsääntöisesti ilman palvelutasoa olevien palveluiden häiriöt korjataan 24 tunnin kuluessa ilmoituksesta. Laajakaistaliittymien viankorjaus kestää yleensä noin 1-2 arkipäivää.